Bibliografia da Disciplina




BIBLIOGRAFIA

BENKLER, Y. The wealth of the networks: how social production transforms markets and freedom. New Haven: Yale University Press, 2006.
BOSTROM, N., A history of transhumanist thought in Academic Writing Across the Disciplines, eds. Michael Rectenwald & Lisa Carl (New York: Pearson Longman, 2011)  https://nickbostrom.com/papers/history.pdf
BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 1992.
BOYD. D.. (2008). Taken Out of Context: American Teen Sociality in Networked Publics. PhD Dissertation. University of California-Berkeley,School of Information. Disponível em Acesso em 13-07-2010
BRANDES, Ulrik, and ERLEBACH, Thomas (Eds.). 2005. Network Analysis:Methodological Foundations Berlin. Heidelberg: Springer-Verlag.
BREIGER, Ronald L. 2004. "The Analysis of Social Networks." Pp. 505–526
in Handbook of Data Analysis, edited by Melissa Hardy and Alan Bryman. London: Sage Publications.
BRUNER, J. A cultura da educação. Porto Alegre: Artmed, 2001.

CANEVACCI, Massimo. Digital Auratic Reproducibility: Ubiquitous Ethnographies and Communicational Metropolis. In: NAIDOO, Loshini. An Ethnography of Global Landscapes and Corridors. Intech, 2012.
CARDOSO, Gustavo. Sociología de las Pantallas. Barcelona: UOC (Universitat Oberta de Catalunya), 2013.
CASTELLS, M. Internet e sociedade em Rede. In: MORAES, D. (ed.), Por uma outra comunicação. Rio de Janeiro: Record, 2003.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em Rede - a era da informação: economia, sociedade e cultura - Volume 1. São Paulo: Paz & Terra, 2002.
CSIKSZENTMIHALYI, M. Beyond Boredom and Anxiety - The Experience of Play in Work and Games. New York: Jossey-Bass, 1982.

EISENBERG, M., LOWE, C., & SPITZER, K. (2004). Information Literacy: Essential Skills for the Information Age. 2nd. edition. Libraries Unlimited.

FERRY, Luc. A revolução transhumanista. São Paulo: Manole, 2018.
FLORIDI, L. The Onlife Manifesto: Being Human in a Hyperconnected Era. London: Springer Open, 2015.
FLORIDI, L. The Fourth Revolution – How the infosphere is reshaping human reality. London: Oxford University Press, 2014.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2002.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro : DP & A, 2000.
HARMAN, G. Prince of Networks: Bruno Latour and Metaphysics. Melbourne, re.press, 2009.
HARVEY, David. Condição Pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1993.
HINE, Christine (Ed.). Virtual methods. Issues in social research on the Internet. Oxford: Berg, 2005.
HINE, Christine. Virtual Ethnography. London, Sage, 2000.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2008

KERCKHOVE, Derrick De. A pele da Cultura. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 1997.
KOZINETS, Robert V. Netnography: Doing Ethnographic Research Online, 2009.
KUMAR, Krishan. Da sociedade pós-industrial à pós-moderna: novas teorias sobre o mundo contemporâneo. 2ª edição ampliada, com novo capítulo: Repensando a Modernidade. Editara Zahar. Rio de Janeiro, 2006, 302 pgs.

LANIER, J. Disponível em: http://www.jaronlanier.com/. Acesso: 24 de abril de 2015.
LANIER, J. Who owns the future? New York: Simon & Schuster, 2013
LATOUR, B. Reassembling the social: An introduction to actor-network theory. Oxford, Oxford University Press, 2005.
LESSIG, L. Remix: makind art and commerc thrive in the hybrid economy. New York: The Penguin Press, 2008.
LITTO, Fredric e FORMIGA, Manuel Marcos (orgs). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil,2009.Capítulo 52.
LITWIN, E. (Org.) Educação a distância: temas para o debate de uma nova agenda educativa. Porto Alegre: Artmed, 2001.
LOPES, Maria Immacolata V.. Pesquisa em Comunicação. São Paulo: Loyola, 2001.

MALHEIRO, A (2008). Inclusão Digital e Literacia Informacional em Ciência da Informação. Revista PRISMA.com, Cetac.media. Disponível em Acesso em 13-07-2010 .
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2010.
MARKHAM, A. N. BAYM, N. K (Eds.). Internet inquiry: Conversations about method. Thousand Oaks, CA: Sage, 2008.
MARTÍN-BARBERO, J. A comunicação na educação. Tradução de Maria Immacolata Vassallo de Lopes e Dafne Melo. São Paulo: Contexto, 2014, 155p.
MATTELART, Armand e Mattelart, Michèle. História das teorias da comunicação. Porto: Campo das Letras, 1997.
MCLUHAN, M. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 2008.
MILLER, D., SLATER D. The Internet: An Ethnographic Approach. Oxford: Berg, 2000.

PASSARELLI, B. & VETRITI, F. G.C.M. Driving citizenship to connected aged population at digital inclusion program ACESSASP – Brazil . SUPLEMENTO SIGNOS EAD, Abril, 2016. Disponível
em http://p3.usal.edu.ar/index.php/supsignosead/article/view/3690/4576
NOTA: A Suplemento Signos EAD e uma Revista bianual de atualização permanente ©Universidad del Salvador - Buenos Aires, Argentina - URL: http://p3.usal.edu.ar/index.php/supsignosead - ISSN en línea 2524-9207.

PASSARELLI, B. Mediação da informação no hibridismo contemporâneo: um breve estado da arte . Ciência da Informação ; Brasilia – DF, 2016. P. 231- 240. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1406
NOTA: Revista Ciência da Informação – IBICT. e-ISSN 1518-8353. ISSN impresso 0100-1965. Qualis B1.

PASSARELLI, B.; JUNQUEIRA, A.H & Angelucci, A.C.B. Os nativos digitais no Brasil e seus comportamentos diante das telas . MATRIZES, vol 8,n.1 p01-25. Disponível em:
http://www.revistas.usp.br/matrizes/article/download/82936/85976
NOTA: Revista Matrizes. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i1p159-178. ISSN: 1982-8160. Qualis A2.

PASSARELLI, B.; JUNQUEIRA, A.H ; Angelucci, A.C.B. The Impact of Mobility in Brazilian Info Centers: AcessaSP Case Study. American International Journal of Contemporary Research, vol. 4, n.3, march, 2014. Disponível em: http://www.aijcrnet.com/journals/Vol_4_No_3_March_2014/15.pdf
NOTA: American International Journal of Contemporary Research. ISSN 2162-139X (Print).
ISSN 2162-142X (Online).

PASSARELLI, B. & VETRITI, F. G.C.M. Education Challenges in a Hyperconnected Society Based on the National Survey #ConnectedYouthBrazil . IN: Advances in Intelligent Systems and Computing
Springer. Springer ISI Proceedings . 2016 NOTA: DOI: 10.1007/978-3-319-31307-8_21. ISSN: 2194-5357. Indexados internacionalmente por ISI Proceedings, EI - Compendex, DBLP, SCOPUS, Google Scholar and Springerlink.

PASSARELLI, B. & VETRITI, F. G.C.M. #ConnectedYouthBrazil Research:Emerging Literacies in a Hyperconnected Society . In: Handbook of Research on Comparative Approaches to the Digital Age Revolution in Europe and the Americas, IGI Global, 2015. p. 171-191.
NOTA: Handbook of Research on Comparative Approaches to the Digital Age Revolution in Europe and the Americas. IGI Global.ISBN13: 9781466687400|ISBN10: 1466687401|EISBN13: 9781466687417|DOI: 10.4018/978 -1-4666-8740-0 Scopus Index - Base referencial da Editora Elsevier.

PASSARELLI, B. & PALETTA, F.C. Living inside the NET: The primacy of interactions and processes . In: Handbook of Research on Comparative Approaches to the Digital Age Revolution in Europe and the Americas. IGI Global, 2015. P. 1-15.
NOTA: Handbook of Research on Comparative Approaches to the Digital Age Revolution in Europe and the Americas. IGI Global: ISBN13: 9781466687400|ISBN10: 1466687401|EISBN13: 9781466687417|DOI: 10.4018/978 -1-4666-8740-0 Scopus Index - Base referencial da Editora Elsevier.

4. #JuventudeConectadaBrasil: Literacias emergentes na sociedade hiperconectada (2015): http://www.youblisher.com/p/1121724-Colecao- Midias-Contemporaneas-Convergencias-Midiaticas-Educacao-e-Cidadaniaaproximacoes-jovens-Volume-II/ Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. ISBN: 9788563023148.

PASSARELLI,B., RIBEIRO, F.; Oliveira, L. & Mealha, O. Identidade conceitual e cruzamentos disciplinares . In: e-Infocomunicação: estratégias e aplicações. São Paulo: SENAC – Escola do Futuro – USP, 2014. P. 79-121.

NOTA: e-Infocomunicação: Estratégias e Aplicações. Editora Senac. ISBN: 9788539607259
PASSARELLI, B. Interactive Generation Brazil Research . In: Rethinking the Conceptual Base for New Practical Applications in Information Value and Quality. IGI Global. 2013.
NOTA: Rethinking the Conceptual Base for New Practical Applications in Information Value
and Quality. IGI Global. ISBN13: 9781466645622|ISBN10: 1466645628|EISBN13: 9781466645639|
DOI: 10.4018/978-1-4666-4562-2.ch013. Scopus Index - Base referencial da Editora Elsevier.
PASSARELLI, B (Org.); SILVA, A. M. (Org.); RAMOS, F. (Org.). e-Infocomunicação: Estratégias e Aplicações. 1. ed. São Paulo: Senac, 2014. 382p

PASSARELLI, B.; RIBEIRO, F.; OLIVEIRA, L.; MEALHA, O. Identidade conceitual e cruzamentos disciplinares. In: Brasilina Passarelli; Armando Malheiro da Silva; Fernando Ramos. (Org.). e-Infocomunicação: Estratégias e Aplicações. Ed. São Paulo: Senac, 2014, v. , p. 79-121.
PASSARELLI, B.; JUNQUEIRA, A. H. Juventude Conectada Brasil. 1. ed. São Paulo: Fundação Telefônica, 2014. v. 1. 200p.

PASSARELLI, B.; GUZZI, Drica. ; Angeluci, Alan César Belo ; JUNQUEIRA, A.H. . The Impact of Mobility in Brazilian Info Centers: AcessaSP Case Study. American International Journal of Contemporary Research (Print), v. 4, p.137-143, 2014. PASSARELLI, B.; JUNQUEIRA, A. H.; Angeluci, A. C. B. Digital natives in Brazil and their behavior in front of the screens. Matrizes (USP. Impresso), v. 8, p. 159-178, 2014

PASSARELLI, B.; Angelucci, A. Interactive Generation Brazil Research: children and teenagers using computers, TV, games and mobile phones. Chapter 13. P. 284-302. In: Jamil, George Leal, Armando Malheiro and Fernanda Ribeiro. Rethinking the Conceptual Base for New Practical Applications in Information Value and Quality. IGI Global, 2014. 1- 345. Web. 11 Oct. 2013. DOI:10.4018/978-1-4666- 4562-2.

PALETTA, F. C.; PASSARELLI, B.; ANGELUCI, A. C. B.; JUNQUEIRA, A.H. .Gestão do  conhecimento, Criatividade e Ética no Acesso e Uso da Informação. In: I Congresso ISKO Espanha e Portugal, 2013, Porto. I Congresso ISKO Espanha e Portugal / XI Congresso ISKO Espanha. Porto,
2013. v. 1. p. 1-12.

PALETTA, F. C.; PASSARELLI, B.; ANGELUCI, A. C. B.; JUNQUEIRA, A.H. .Gestão do Conhecimento, Criatividade e Ética no Acesso e Uso da Informação. In: I Congresso ISKO Espanha e Portugal, 2013, Porto. I Congresso ISKO Espanha e Portugal / XI Congresso ISKO Espanha. Porto, 2013. v. 1. p. 1-12.

PASSARELLI, B.; GUZZI, Drica. ; Angeluci, Alan César Belo ; JUNQUEIRA, A.H. . The Impact of Mobility in Brazilian Info Centers: AcessaSP Case Study. American International Journal of   contemporary Research (Print), v. 4, p. 137-143, 2014.

PASSARELLI, B.; JUNQUEIRA, A. H.; Angeluci, A. C. B. Digital natives in Brazil and their behavior in front of the screens. Matrizes (USP. Impresso), v. 8, p. 159-178, 2014

PASSARELLI, B.; Angelucci, A. Interactive Generation Brazil Research: children and teenagers using computers, TV, games and mobile phones. Chapter 13. P. 284-302. In: Jamil, George Leal, Armando Malheiro and Fernanda Ribeiro. Rethinking the Conceptual Base for New Practical  Applications in Information Value and Quality. IGI Global, 2014. 1- 345. Web. 11 Oct. 2013. DOI:10.4018/978-1-4666- 4562-2.

PASSARELLI, B.; GUZZI, Drica. ; Angelucci, Alan César Belo ; JUNQUEIRA, A. H. . The Impact of Mobility in Infocenters: AcessaSP Case Study. In: ICEM 2013. 63rd Annual Conference International Council for Education Media: we -Learning: Content, Commnunity and Collaboration, 2013, Cingapura. The 63rd Annual Conference: International Council for Educational Media (ICEM)  v. 1. p. 1-2.

PASSARELLI, B.; JUNQUEIRA, A.H. Gerações Interativas Brasil: crianças e jovens diante das telas. 1. ed. São Paulo: Escola do Futuro - USP, 2012. v.01. 352p.

Passarelli, B.; Azevedo, J. (Orgs.) (2010). Atores em rede: olhares lusobrasileiros. São Paulo: Editora SENAC SP.

PASSARELLI, B.; (2010). Literacias emergentes nas redes sociais: estado da arte e pesquisa qualitativa no observatório da cultura digital. In: Atores em Rede: Olhares Luso-Brasileiros. São Paulo: Editora SENAC SP.

PASSARELLI, B; GUZZI, D. ; DIMANTAS, H. ; MORENO, J.K. . Atores em Rede: subjetividades e desejos em expansão. LOGOS (Rio de Janeiro), v.16, p. 30, 2009.

PASSARELLI, B. O Bibliotecário 2.0 e a Emergência de Novos Perfis Profissionais. DATAGRAMAZERO (Rio de Janeiro), v. 10, p. 01, 2009. Disponível em . Acesso em 13-07-2010

PASSARELLI, B ; TAVERNARI, M. . Etnografia virtual em redes sociais de escolas públicas do norte e nordeste brasileiros: o Programa Tonomundo.PRISMA.com, v. 9, p. 07, 2009. Dipsonível em Acesso em 13-07-2010

PASSARELLI, B. Do Mundaneum à WEB Semântica: discussão sobre a revolução nos conceitos de autor e autoridade das fontes de informação. DATAGRAMAZERO (Rio de Janeiro), v. v .9, p. n. 4, 2008. Disponível em Acesso em 13-07-2010

PASSARELLI, B. .Students' collective knowledge construction in the virtual learning environment "TôLigado - your school interactive newspaper. INFORMATION RESEARCH, v. 13, p. 335-340, 2008. Disponível em Acesso em 13-07-2010

PASSARELLI, B. Capital Social na Pós-graduação em Ciências da Comunicação: um estudo de caso no portal Criando Comunidades Virtuais de Aprendizagem e de Prática. PRISMA.com, v. 05, p. 68-95, 2007. Disponível em Acesso em 13-07-2010

PASSARELLI, B. GUZZI, D. ; DIMANTAS, H. . Ponline 2009 - Pesquisa On-Line com Usuários do Programa AcessaSP. São Paulo: Núcleo de Pesquisa das Novas Tecnologias da Comunicação Aplicadas à Educação Escola do Futuro/USP, 2009. v. 1. 133 p.

PASSARELLI, B. Interfaces digitais na educação: @lucin[ações] consentidas.. São Paulo: Escola do Futuro - USP, 2007. v. 01. 200 p.

PASSARELLI, B. (Org.). Cibercultur@, comunidades e relações de poder: uma produção coletiva. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo - ECA/USP, 2007. 165 p. Disponível em Acesso em 13-07-2010

PASSARELLI, B. (Org.). Uma leitura despretensiosa sobre comunidades, autoria e controle na contemporaneidade. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo - ECA/USP, 2007. 165 p. Disponível em Acesso em 13-07-2010

PASSARELLI, B. (Org.). Etnografia Virtual: Uma Tendência para Pesquisa em Ambientes Virtuais de Aprendizagem e de Pratica. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo - ECA/USP, 2007. 165 p. Disponível em Acesso em 13-07-2010.

PIAGET, J. Fazer e Compreender. São Paulo: Melhoramentos/EDUSP, 1978.Pignatari, Décio. Signagem da televisão. São Paulo: Brasiliense, 1984.
POSTMAN, Neil. Technopoly: The Surrender of Culture to Technology. New York: Vintage Books, 1993.

RHEINGOLD, H. Smart mobs: the next social revolution. New York: Perseus Books, 2002.

SANTAELLA, Lucia. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus Editora, 2007. 472 p.
SEVERINO, Antônio J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.
SCOTT, John. Social network analysis: a handbook. London: SAGE, 2000.

WARSCHAUER, M. “Information Literacy in the Laptop Classroom”. In Teachers College Record, 109 (11), 2511-2540. New York: Columbia University, 2007. Disponível em Acesso em 13-07-2010

THIOLLENT, Michel. Crítica metodológica, investigação social e enquete operária. São Paulo: Pólis, 1980.
THIOLLENT, Michel. Metodologia de pesquisa-ação. São Paulo: Cortez & Autores Associados, 1985.
TURKLE, Sherry. Vida no ecrã: a identidade na era da Internet. Tradução: Paulo Faria. Lisboa: Editora Relógio d'água, 1997. (Coleção A Sociedade Digital
____. Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other. 2011
____. Reclaiming Conversation - The Power Of Talk In A Digital Age. 2015.

WATTS, Duncan J. Six Degrees: The Science of a Connected Age. W. W. Norton & Company, 2004.
_______. Small Worlds: The Dynamics of Networks between Order and Randomness. Princeton: Princeton University Press, 2003.
WELLMAN, Barry. Networks in the Global Village: Life in Contemporary Communities. Boulder, CO: Westview Press, 1998.

Comentários